Onderzoekend en ontwerpend leren

Home > NIEUWS
13/11/2017



Onderzoeken. Ontwerpen. Maken. Presenteren. In Vakkanjer Explorer, een bijzonder lesprogramma in wedstrijdvorm, bedenken de leerlingen ideeën die de maatschappij verder helpen. Ieder vanuit zijn of haar eigen interesses en talenten. De leerlingen van de mavo-3 klassen zijn op 13 november 2017 begonnen met Vakkanjer Explorer, de eindpresentatie is in januari 2018.

De opdracht dit jaar heeft als titel: Smart Urban Water Challenge, het bedenken van oplossingen voor wateroverlast of een toepassing voor het gebruik van opgevangen regenwater. Dat doen ze in opdracht van de Gemeente Goeree-Overflakkee of het Waterschap Hollandse Delta. Van beide organisaties is ook een jurylid betrokken bij het project.

Ieder team krijgt bij de start van het project een opdracht: begin een bedrijf of bedenk een  technische oplossing voor een probleem. Bijvoorbeeld een oplossing voor wateroverlast (denk aan een slimme dorpel die omhoogkomt bij zware regenval) of een toepassing voor het gebruik van opgevangen regenwater (bijvoorbeeld een milieuvriendelijke autowasstraat).

Elk teamlid heeft een eigen taak, die goed bij hem of haar past. Projectleider bijvoorbeeld. Of ontwerper. Tijdens het project geeft een jury tips om het idee te verbeteren. Een foute uitwerking bestaat niet: het gaat om het idee en de creativiteit.

Vakkanjers

Vakkanjer Explorer is een project van Vakkanjers. Met Vakkanjers ontdekken en ontwikkelen vmbo’ers en mbo’ers hun vakmanschap. Dat doen ze aan de hand van realistische opdrachten voor een landelijke opdrachtgever. De leerlingen ontwikkelen naast technisch vakmanschap ook 21st century skills zoals initiatief nemen, teamwerk en klantcontact. Met deze vaardigheden hebben ze straks een streepje voor op de arbeidsmarkt. Ontdek Vakkanjers op www.vakkanjers.nl

Voor meer informatie kunt u terecht bij de coach LOB activiteiten mavo:

L.J.E. Westhoeve-Bezuijen

lje.westhoeve@csgpm.nl